Zgodnie
z art 5 ust 3-7 Prawa budowlanego świadectwo
charakterystyki energetycznej sporządza się dla każdego
budynku oddawanego do użytkowania oraz budynku podlegającego zbyciu
lub wynajmowi. Zgodnie z art 57 pkt 1 ust. 7 inwestor jest zobowiazany
dołaczyć świadectwo charakterystyki
energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego
lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Świadectwo
energetyczne budynku jest ważne 10 lat, o ile nie zmieniła się
jego charakterystyka energetyczna. W przypadku zmiany parametrów energetycznych
oraz upływu terminu ważności właściciel lub
zarządca nieruchomości ma obowiązek
umożliwić wykonanie nowej charakterystyki energetycznej (Art 63 pkt.
3).
W przypadku budynku z lokalami mieszkalnymi lub częściami budynku
stanowiącymi samodzielną całość
techniczno-użytkową, przed wydaniem lokalu mieszkalnego lub takiej
części budynku osobie trzeciej, sporządza się certyfikat
energetyczny lokalu mieszkalnego lub części budynku.
Ponadto
budynki użyteczności publicznej (np. szkoły, szpitale) powinny
mieć świadectwo energetyczne udostępnione do wglądu od dnia
1 stycznia 2009 roku (art 63).
Nabywcy
budynku lub lokalu oraz najemcy powinno być udostępnione świadectwo
charakterystyki energetycznej budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej
lokalu, jeżeli przepisy ustawy wymagają dla tego budynku lub lokalu
ustalenia jego charakterystyki energetycznej (art
63a).
Charakterystyki nie wymagają budynki:
1) podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami;
2) używane jako miejsca kultu i do działalności religijnej;
3) przeznaczone do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2
lata;
4) niemieszkalne służące gospodarce rolnej;
5) przemysłowe i gospodarcze o zapotrzebowaniu na energię nie
większym niż 50 kWh/m2/rok;
6) mieszkalne przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż
4 miesiące w roku;
7) wolnostojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.